Archiwum Polskiego Performansu

Opis pochodzi ze strony Filmoteki Muzeum

Strefami kontaktu nazywał Zarębski swoje wszechstronnie oddziałujące na zmysły widza performance’y, które miały na celu wywołanie nie tylko intelektualnego zaangażowania, lecz także wejście w sferę emocji i doznań odbiorcy.

Owo percepcyjne i zmysłowe odświeżenie dokonywało się w innowacyjnych operacjach kontrastowania działań, faktur i barw. W filmie Strefy kontaktu jego wyrazem jest ciągłe zderzanie obrazów przedstawiających sferę publiczną Warszawy lat 70. ze scenami prywatnych, erotycznych rytuałów wykonywanych przez Zarębskiego oraz osoby z jego najbliższego otoczenia.

W realizacji tej artysta, który „przez całe życie szukał radykalnego misterium Erosa” bardzo odważnie podejmuje problematykę ciała i erotyzmu. Prezentując naturalistyczne obrazy praktyk seksualnych, Zarębski znacznie przekracza granice dotychczasowych modeli przedstawiania ciała w sztuce, atakując i świadomie naruszając tabu panujące w komunistycznej Polsce.

Jednak niezwykłe wyrafinowanie estetyczne przedstawień oraz wpisanie ich w konwencję działań z przedmiotami neutralizuje po części prowokacyjny wymiar proponowanych obrazów.

Opis na podstawie: K. Piotrowski, Krzysztof Zarębski. Erotematy słabnącego Erosa. Przyczynek do dziejów sztuki performance w Polsce i Stanach Zjednoczonych po 1968 roku, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia", Radom 2009; Ł. Ronduda, Sztuka polska lat 70. Awangarda, Warszawa 2009.

(ŁM)