I Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach pt. ”Sztuka w zmieniającym się świecie”, 1966 (1-50/454)

Sympozjum odbywało się na terenie Zakładów Azotowych w Puławach pod hasłem "Sztuki w zmieniającym się świecie". Pomysłodawcą i głównym organizatorem Sympozjum był krytyk Jerzy Ludwiński. Koncepcja i tytuł imprezy nawiązywały do popularnej wówczas idei zbliżenia sztuki, technologii, nauki i przemysłu. Hasła tego typu odgrywały rolę propagandową, ale też wyrażały silnie w latach 60. obecną fascynację technologią, cybernetyką i ich wpływem na codzienne życie.

Podobnie jak w przypadku innych tego typu imprez odbywających się w dużych zakładach pracy (np. Biennale Form Przestrzennych w Elblągu), artystom udostępniano pracownie, materiały przemysłowe i oferowano pomoc pracowników warsztatów zakładowych. W czasie Sympozjum odbywały się dyskusje i obrady "krytyków oraz naukowców". W czasie tych spotkań krytycy z Galerii Foksal: Mariusz Tchorek, Anka Ptaszkowska i Wiesław Borowski odczytali Ogólną teorię miejsca, a Włodzimierz Borowski wykonał swój IV Pokaz Synkretyczny pt. "Ofiarowanie Pieca".

W wystawach udział wzięło około 40 artystów, m.in. Jerzy Bereś, Włodzmierz Borowski, Jan Chwałczyk, Jerzy Fedorowicz, Wanda Gołkowska, Tadeusz Kantor, Grzegorz Kowalski, Edward Krasiński, Lilianna Lewicka, Henryk Morel, Andrzej Pawłowski, Ryszard Winiarski i Jan Ziemski.Zorganizowano dwie wystawy: przed-plenerową (otwartą 2 sierpnia na terenie Zakładów Azotowych) i poplenerową w BWA w Lublinie.

Jeden z uczestników Sympozjum, Grzegorz Kowalski pisał po latach: "Sympozja w Elblągu i Puławach były w jakiejś mierze spełnieniem mitu uczestnictwa w kulturze, budowania przyczółków kultury masowej. Robotnicy i inteligencja techniczna z zakładów, w których odbywały się sympozja, uczestniczyli w naszej pracy, byli aktywni. To dawało nam poczucie, że oni rozumieją sztukę, że sztuka jest nam potrzebna i że jest akceptowana. Z czasem zrozumiałem, że sztuka jest dla nich mirażem, dającym na krótko poczucie święta. Później ślady aktywności artystów pokrywały kurz i rdza i nikt się nimi nie interesował".

(Grzegorz Kowalski, "Spojrzenie na lata 60.", Idee sztuki lat 60. Seminaria Orońskie, Tom II, red. Jan Stanisław Wojciechowski, Orońsko 1994, s. 108-109)


Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10


Strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10